onsdag den 24. oktober 2012

Tips til færdsel i den vilde natur og andre steder


"Frk. Dahl - har du ikke nogle gode tips?"
"Åh, hvor er jeg glad for I spørger. Har nemlig et skidegodt tip, hvis man ikke lige har nogle ørepropper!"

Skulle engang dele hotelværelse med Det Røde Apparat i Rusland.

Der var bare lige det 'aber dabei', at Apparatet kæmpede med en voldsom halsbetændelse.
Hendes mandler var på størrelse med to mellemstore kattekillinger.
Drøblen var ingen steder at se (tror måske den havde trukket sig ind i sig selv af ren og skær angst for kattekillingernes fremskredne størrelse).

Nå, men efter en lang dags sightseeing, russiske pelshatte og andet tingeltangel og 'interessant' lokal mad var både jeg og min svækkede værelseskammerat røvtrætte og styrede kalveknæede og skeløjede direkte mod seng og dyner.

Men ak og ve, min glade forventning om en dejlig og rolig nats søvn splintredes som Pia Kjærsgaards drøm om at blive geografilærer, når hun engang bliver voksen.

Apparatet rallede som en defekt to-takts motor i modvind, under vand og op ad bakke.


Efter et velrettet spark fra mig mumlede Apparatet: "Ondskyld, ondskyld - jeg skal nok lade være!"

Et nano-sekund efter rallede hun højere end nogensinde før og jeg var på desperationens rand - med hjertebanken, rystende hænder og våde øjne ledte jeg febrilsk efter et passende støjværn, der kunne holde de ulidelige lyde ude.

Jeg håndterer bare ikke snorken særligt godt. Bliver nærmest bange.

Fuld af fortrøstning forsøgte jeg mig med to vatrondeller, men  nej - ralleriet nåede nu uanede højder og en sølle vatrondel var en ussel modstander mod Apparatets mandler!



"Våde vatrondeller!", tænkte jeg, "Det må være sagen!"

Men heller ikke vådt vat kunne gøre det ...

På dette tidspunkt pev jeg som en tøs og var nærmest utrøstelig og Maude-agtig, indtil jeg kom til at kaste et blik på tyggegummiet på natbordet ...

Tre stykker blev hastigt tygget til og stoppet i det ene øre og tre stykker til det andet øre.

Oh, lyksalige stilhed, fred og englevingers hvisken.

Veltilpas og stokdøv lagde jeg mig nu ned på puden og sov de retfærdiges søvn - kun kortvarigt afbrudt efter et par timer, da dragee overtrækket begyndte at løbe ud af ørerne og ned i håret ...

De interimistiske ørepropper blev hastigt udskiftet med seks nye stykker tyggegummi og endnu engang kunne jeg sove sødt.

Det tog lidt tid næste morgen at pille tyggegummirester  ud af håret - men alt i alt kan tyggegummi klart anbefales som et effektivt støjværn ude i vildmarken eller på russiske hotelværelser og den slags.

Jamen det var så lidt!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar